Üdvözöljük!

Otthoni ellátottak és koronavírusos fertőzöttek Csömörön

2020 április 27. –
Önkormányzati, települési hírek

Pontos, pontatlan, és semmilyen adatok a járvány települési vonatkozásairól.
Milyen járványügyi adatokkal rendelkezik a helyi önkormányzat Csömörrel kapcsolatban? – tettük fel a kérdést Fábri István polgármesternek és dr. Katona Péter jegyzőnek az elmúlt napokban.

A polgármesteri hivatalt vezető jegyző elmondta, hogy naponta jelentési kötelezettsége van a nagyközség hivatalának a Pest Megyei Kormányhivatal felé. A folyamatosan frissülő táblázatban három adatot kell feltüntetni. Az egyik a „speciális törődést igénylők” neve és címe, a másik a „házi ellátást” igénylők neve és címe, a harmadik a „határozattal karanténban” lévők neve és címe. A negyedik, nem létező, de nyilván mindenkit érintő és érdeklő adat lehetne a „koronavírusos fertőzöttek” száma, de erről egyáltalán nincs szó a hivatalos adatok között, sem Csömörön sem más településen, hiszen ezen adatokat az országos Operatív Törzs és egyéb központi szervek nem adják ki, sem önkormányzati, sem újságírói kérésre sem.

Mindezek fényében nézzük, mit tudunk, és mit tudhatunk különböző, akár nem hivatalos forrásokból!

1.) Az utolsó adatszolgáltatás napján, április 27-én hétfőn az első kategóriába („speciális törődést igénylők”) nem tartozott senki Csömörön. Ez azt jelenti, hogy speciális, nem csak étel kiszállítást hanem egyéb (orvosi) ellátást is igénylő esetek Csömörön jelenleg nincsenek (ez nem koronavírusos beteget jelent, attól ez az az adat teljesen független). Ilyen ellátottak korábbról szerepelnek a helyi önkormányzati szociális ellátási rendszerben, de a veszélyhelyzet alatt nem kértek újabb, ilyen típusú segítséget.

2.) A második kategóriába a „házi ellátást igénylők” tartoznak. Hétfőig, változó időtartamra, összesen 249 fő kért házi ellátást*. Fontos megjegyezni, hogy ide nem tartoznak bele azok, akik már a veszélyhelyzet kihirdetése, pontosabban az önkormányzati fenntartású Szociális Alapszolgáltatási Központ (SZAK) nappali idősek klubjának bezárása előtt is szociális és/vagy egészségügyi okokból naponta meleg ebédben, többen közülük pedig egyéb otthoni gondoskodásban részesültek a hozzájuk rendszeresen kijáró szociális segítők részéről (pl. segítség bevásárlásban vagy gondozásban térítésmentes szolgáltatásként vagy napi szinten 325 Ft/órás kiszállásként). Hegyesiné Nagy Ibolya intézményvezető tájékoztatása szerint ez utóbbiak száma kb. 80-90 főt tett ki a „normál” időszakban. Az ő számuk rögtön megnövekedett 20-25 fővel, amikor az idősek napközbeni klubjának fertőzés-biztonsági okokból történő bezárása után március közepétől már nem bent étkeztek a SZAK-ban, hanem házhoz kezdték nekik kihordani a napi meleg ételt. Az így kb. 110 főre megnövekedett létszám nem szerepel a kormányhivatali statisztikában, csak az ellátási rendszerbe a veszélyhelyzet ideje alatt újonnan bekerültek, akik összesen 249-en voltak eddig, az április 27-i adat szerint pedig 176 fő volt éppen „aktív ellátás” alatt*.

Az adatok a házi ellátást igénylők esetében pontosak.

De akkor kikből is áll a második kategóriába tartozó 249 fő? Ők azok, akik valamilyen okból kérték, kérhették az otthoni ellátást a veszélyhelyzet kihirdetése óta. Ezen belük az egyik csoport az iskola- és óvodabezárások után gyermekeikkel otthon maradt azon szülők köre, akikről szociális okokból (anyagi helyzet, illetve 3 vagy több kiskorú gyermek nevelése) köteles térítésmentesen gondoskodni az önkormányzat, köztük arról a 38 gyermekről (ez 20 családot érint), akiknek szintén térítésmentes szociális étkeztetést nyújtanak. Emellett ugyancsak önkormányzati feladat lett – szociális helyzetüktől függetlenül – a veszélyhelyzet kihirdetése után azon 70 év fölötti helyi idősek ellátása, akik kérték az önkormányzattól, hogy mivel egészségügyi-biztonsági okokból otthon maradnak, naponta vigye ki nekik a SZAK meleg ebédet, illetve segítsen nekik a napi vagy alkalmi bevásárlásban (főleg élelmiszer- és gyógyszervásárlásról van szó). Utóbbiak nyugdíjuktól függően fizetnek térítési hozzájárulást, amelyet az önkormányzat egészít ki.

3.) A fenti, szociális és egészségügyi okból otthoni ellátásban részesülőkön kívül van egy szűk kör, akiknek a SZAK szintén köteles kivinni naponta a meleg ételt és intézni a legszükségesebb bevásárlásokat: ide a központi „határozattal karanténba kerülők” tartoznak. Ők alkotják a hivatalos adatszolgáltatásban szereplő harmadik csoportot. A jelenlegi adatok arról szólnak, hogy március 19., az első adatszolgáltatás óta április 27-ig összesen 14 karanténos határozat volt csömöri lakók esetében, amelyből 12 esetben már feloldották a házi karantént, 2 esetben még május elejéig tart a lakhelyelhagyási és lakhely látogatási tilalom. Azon kívül, hogy az ő ellátásukról gondoskodik a SZAK, egyúttal a rendőrség és a polgárőrség, tűzoltók is szúrópróbaszerűen ellenőrzik ezeket az ingatlanokat, hogy betartják-e a karanténban maradásra vonatkozó központi utasítást. Több esetről is tudni, polgárőri és lakossági bejelentések alapján, amikor egyes karanténos házakat szabálytalanul elhagytak lakók, akiket figyelmeztettek, ám bírságról még nem érkezett hír.

Na de miért is rendelték el ezeknek az embereknek a kötelező otthoni karantént? Dr. Katona Péter jegyző elmondása szerint már az is furcsa, hogy a Csömöri Polgármesteri Hivatalnak kell a karanténos házakról információt szolgáltatni a kormány által felállított gödöllői Helyi Védelmi Bizottság felé, hiszen a karanténos határozatokat központi, kormányzati szervek (Csömör esetében a Pest Megyei Kormányhivatal) rendelik el a hivatali kapun keresztül és juttatják el azokat a helyi önkormányzatoknak. Így a kormányzati szervek között önkormányzati „kerülő úton” jut el az információ az egyik helyről a másikra. Ezen kívül további kérdés, hogy a határozattal elrendelt karanténos esetek kizárólag a külföldről hazaérkező állampolgárokról született döntéseket tartalmazzák, egyéb esetben elrendelt karanténos határozatról nem értesítik a Polgármesteri Hivatalt.

Az utóbbi hetekben viszont feltűnően kevés karanténos határozat született (több mint három hét alatt összesen 6 db), holott a vírus terjedésének növekedésével, amit a hivatalos központi szervek is kommunikálnak, éppen hogy egyre több ilyen esetre számíthatnánk. És több is az ilyen ház Csömörön, de az önkormányzatot nem értesítik erről, mert azok nem külföldről hazatérő lakosokat érintenek, hanem más okból rendelik el a karantént – pl. mert az egy háztartásban élő koronavírusos lett, vagy akár ő maga, de nem szorul (még) kórházi kezelésre… Az aktuális egészségügyi protokolleljárástól függetlenül nagy ellentmondás viszont, hogy ezekről az emberekről is annak az önkormányzatnak kötelező gondoskodni a törvényei rendelkezések szerint, akit nem is értesítenek erről. Vagyis: csak akkor jut el az információ a helyi hivatalhoz róluk, ha ők a szociális önkormányzati intézményhez (SZAK) fordulnak házi ellátásukat kérve.

Mint fentebb jeleztük, nincs hivatalos tájékoztatás az önkormányzatok felé arról, hogy a van-e, és ha igen, mennyi koronavírusos fertőzött a településükön. Hosszas titkolódzás után az országos adatok mellett egy ideje közölnek megyei szintű és fővárosi adatokat. Sokan sérelmezik ezt, a legfigyelemreméltóbb talán Székesfehérvár fideszes polgármesterének, Cser-Palkovics Andrásnak az ezzel kapcsolatos gyakori megnyilatkozása. Nem véletlen, hiszen Budapest után Fejér megyében a legnagyobb az egy főre jutó fertőzöttek száma a hivatalos statisztikák szerint, de a megyeszékhely adatairól semmit nem tudni. És innen lesz érdekes számunkra is a kérdés, ugyanis a harmadik legfertőzöttebb megye Pest, ráadásul azon belül  feltételezhető, hogy a fővárossal szinte szimbiózisban élő, közeli agglomerációs települések adatai még rosszabbak, a fővároséhoz közelíthetnek. De erről nincs adat, csak feltételezés. Csömör esetében is, amiről ha hivatalosan nem is, de valamit azért mégis tudnak az önkormányzatnál. A hétfői legfrissebb információk alapján összesen 5 fő koronavírusos állandó csömöri lakosról lehet tudni, akik közül 1 fő nem a településen lakik életvitelszerűen. Orvosi információk szerint Csömör a kevésbé fertőzött települések közé tartozik Pest megyében, azon belül pedig az agglomerációban.

Tormay-Lesták Mária alpolgármester, aki egyébként okleveles vegyészként sok éven át dolgozott az egyik legnagyobb hazai gyógyszergyárban, több érdekes információt osztott meg velünk. Egy idős fertőzött családjának, miután a szomszédoktól és a szociális ellátottaktól az önkormányzat látókörébe került, a SZAK és az alpolgármester is felajánlotta a segítséget. A nagyközség Újtelep településrészén lakó 84 éves férfihez mentőt kellett hívni, mert lázas, tüdőgyulladás gyanús tüneteket mutatott, és a kistarcsai kórházba történő beszállítása után ki is mutatták a koronavírus fertőzést nála. Állapotáról most hétfői, a családtól kapott információ alapján annyit tudunk, hogy jobban van, hazavágyik, de meg kell várnia, míg annyira leküzdi a vírust, hogy két negatív PCR tesztet tudnak rajta elvégezni. Ameddig pozitív az eredmény, addig természetesen bent kell tartózkodnia. A család bízik benne, hogy talán már a héten újra itthon lehet.

Az eset innentől kezdve ugyanakkor más szempontból nagyon tanulságos. Az itthon egyedül maradt, hasonló korú feleségét ugyan karanténra kötelezte a hatóság, de gyermekei külön kérésére sem végeztek el nála koronavírus tesztet. A hivatalos álláspont szerint jelenleg ez az orvosi-járványügyi protokoll Magyarországon. Sőt, a velük egy telken, igaz, külön háztartásban lakó, bár nyilván szüleikkel nap mint nap érintkező, hatvan év körüli gyermeküket és feleségét nem helyezték karantén alá és a járványügyi protokoll szerint, „természetesen” náluk sem végezték el a koronavírus tesztet. Ennek ellenére, figyelembe véve a háziorvosuk javaslatát is, ők önkéntes karanténba vonultak.

Fentiek talán az egyik magyarázatát adhatják annak, hogy miért ilyen kevés a hatóságilag elrendelt karanténos ház Csömörön is… De azt az ellentmondást is mutatják, hogy itt sem értesítették a helyi hivatalt a karantén elrendeléséről.

Szemben a most hétfői, április 27-i esettel, amikor egyszer csak két koronavírusos fertőzés miatt rendeltek el karantént egy az Ófalu szélén található ingatlan esetében. Az itt lakó, 50 év körüli, egy családba tartozó két férfi egy fővárosi kórházban dolgozik takarítóként, náluk kisebb lázas tünetek után tesztet végeztek el és kimutatták a vírus jelenlétét szervezetükben. Az sem magyarázat, hogy róluk azért tud a helyi hivatal, mert kórházi dolgozók, hiszen egy másik, szintén kórházi ápoló is igazoltan koronavírusos beteg lett, de róla csak egyéb kerülő utakon szerzett információt az önkormányzat. Hivatalosan egyébként még csak az egyikükről küldött értesítést a helyi hivatalhoz a Pest Megyei Kormányhivatal Gödöllői Járási Hivatala, a másik fertőzött maga tájékoztatta az önkormányzatot.

Az április 27-i adatok alapján összesen 5 fő koronavírusos, igazolt, állandó csömöri lakcímmel rendelkező fertőzöttről lehet tudni. Közülük 3 fő kórházi dolgozó, hatóságilag elrendelt házi karanténban vannak otthon, mindhármuknak Budapesten van a munkahelyük (két férfi és egy nő). 1 fő idős férfi nyugdíjas kórházban van kezelés alatt több mint egy hete, az otthon maradt idős felesége hatóságilag elrendelt házi karanténban tartózkodik. 1 fő pedig életvitelszerűen egy budai kerületben lakik, de csömöri az állandó lakcíme, az ő esetében csak annyi információnk van, hogy őróla utólagosan derült ki, hogy korábban már átesetett a fertőzésen.

Fábri István polgármester nem kíván véleményt mondani az állami tisztiorvosi eljárásrendről, de azt nagyon sajnálatosnak tartja, hogy a központi szervek nem tekintik valódi partnernek az önkormányzatokat. A települések ugyanis lehetőségeik szerint mindent megtesznek a vírus terjedésének megakadályozása, lassítása érdekében, több helyi konfliktust vállalva ezzel és sok pénzt is áldozva erre a célra. Senkinek nem célja a központi intézkedések megkérdőjelezése, sőt, a törvényi lehetőségeken belül nagyon sok helyen még szigorúbb helyi intézkedéseket hoznak a polgármesterek. Az információk visszatartása azonban hátráltatja ezt a munkát, ráadásul nagyon nagy bizonytalanságot eredményez. „Annyit tehetünk mi itt, Csömörön, hogy egyrészt minél több, a vírus terjedését lassító plusz települési intézkedést hozunk, pl. intézménybezárásokkal, közösségi terek lezárásával vagy a legutóbbi rendeletünk szerint a kötelező szájmaszk használatának előírásával az üzletekben, szolgáltatóknál, tömegközlekedési eszközökön. Másrészt saját költségen, sok millió forintért magánlaborokkal teszteket végzünk a helyi orvosok, asszisztensek, továbbá szociális ellátást és általában közszolgáltatást végző önkormányzati és egyéb intézményi munkatársak vagy önkéntes szervezetek tagjai körében. Ennek célja, hogy csökkentsük a fertőzés veszélyét a lakosság széles körével rendszeres kapcsolatban álló munkatársak esetében, külön védve ezzel az idős korosztályt. Ám elsősorban nem helyi akciókra, speciális települési szabályokra lenne szükség, hanem még határozottabb és általánosan, az egész országban kötelező kormányzati rendelkezésekre. A helyi autonómiák több éve zajló szisztematikus leépítése után-mellett éppen hogy nem egy válságos járványügyi helyzetben kellene az önkormányzatoknak plusz jogosítványokat adni – nem mellesleg rendkívüli helyi költségvetési elvonások közepette -, hiszen mi értelme van annak, hogy pl. egymás melletti, akár egymással egybeépült településeken eltérő helyi intézkedéseket hoznak az önkormányzatok? A vírus terjedése nem különbözik az Árpádföldi utca XVI. kerületi és csömöri oldalán, hogy egy igazán szimbolikus helyi példával éljek a Majorszegi dűlő fővárossal egybeépült településrészét említve… A többi önkormányzathoz hasonlóan mindenesetre mi mindent megteszünk, hogy amennyire lehet, helyben is lassítsuk a járvány terjedését, védjük időseinket, a leginkább veszélyeztetett lakossági csoportokat, amiben a lakosság jelentős része példamutató partnerséget, megértést és együttműködést mutat.”

Ide tartozó legfrissebb információ, hogy az Egészségház, a SZAK és a Polgármesteri Hivatal után a Községgondnokság, a Csötesz Kft. munkatársai, a polgárőrök és a tűzoltók között sem találtak koronavírusos fertőzöttet a legutóbbi napokban végzett ún. PCR tesztelések során.

Végül összefoglalva: április 27-ig Csömörön összesen 263-an kaptak házi ellátást, ebből 12 lejárt karantén, 2 még érvényben lévő karantén, 2 pedig friss, ma elrendelt karantén, utóbbiak még nem szerepelnek a statisztikában. Minden csoportot figyelembe véve több mint 370 családhoz jártak ki nap-mint nap a helyi szociális dolgozók házi ellátás céljából*. Ez a csömöri háztartások kb. 10%-a, azaz minden tízedik ház volt eddig érintett az otthoni ellátásban.
*Cikkünk frissült, illetve pontosításra került: április 29-én a házi ellátásban részesülők száma 179 fő volt, ebből 4 fő kötelezően elrendelt házi karanténos határozat alapján.

Megszakítás